Lursoft news

Vairāk nekā pusei no Reputācijas TOP 100 uzņēmumiem ir ideāla likviditāte

2015. gada 29. maijs

Vakar, 28.maijā, svinīgā pasākumā tika godināti Latvijas uzņēmumu Reputācijas topa uzvarētāji. Šogad saraksta pirmajā vietā ierindojusies AS Laima, otro vietu ieguvuši SIA Lāči, bet trešo – SIA Latvijas Mobilais telefons.

Vērtējot Reputāciju topā iekļuvušo uzņēmumu finanšu rādītājus, jāsecina, ka, lai arī lielākā daļa no sarakstā esošajiem uzņēmumiem var lepoties ar ideālu likviditātes rādītāju, topā atrodami arī tādi, kam ilgstoši šis rādītājs ir samērā augsts vai zems. Jānorāda, ka likviditāte raksturo uzņēmuma spēju norēķināties par savām īstermiņa saistībām, tiesa gan, šo rādītāju nevar izraut no konteksta un apskatīt tikai uz konkrētu brīdi, tomēr, vērtējot to vairāku gadu garumā un salīdzināmās nozarēs, var izdarīt secinājumus, kas sniedz priekšstatu par uzņēmuma darbības tendencēm. SEB bankas finanšu direktors Kārlis Danēvičs norāda, ka tad, ja uzņēmums ir labā finanšu situācijā un uzrāda spēcīgu naudas plūsmu, tad likviditāte nav starp svarīgākajiem faktoriem, ko bankas vērtē, lemjot par finansējuma piešķiršanu, savukārt situācijās, kad uzņēmumam ir sarežģījumi, likviditāte kļūst par būtiskāko rādītāju. „Lielākoties uzņēmumi iet bojā nevis no „audzēja” ilgtermiņa ieguldījumos, bet no likviditātes „sirdslēkmes”,” salīdzina SEB bankas finanšu direktors, norādot, ka likviditātes rādītājiem lielāks svars ir nozarēs, kurās intensīvi tiek izmantots apgrozāmais kapitāls, piemēram, tirdzniecībā, pakalpojumu industrijā vai finanšu sektorā, savukārt nozarēs, kur lielāka nozīme ir ilgtermiņa ieguldījumiem, piemēram, ar ražošanu saistītajos sektoros, likviditātes rādītāju „svars” ir zemāks.

Reputāciju topā pārstāvēti daudzi Latvijā iemīļoti pārtikas produktu ražotāji, un, vērtējot to likviditāti, redzams, ka pārtikas ražotāju vērtējums ir ļoti dažāds. Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe skaidro, ka pārtika vienmēr ir cilvēku pieprasīts produkts ar visai ātru apriti, piebilstot, ka dažiem reputāciju topa pārtikas ražotājiem likviditāte ir virs četri, kas ir slikti un liecina par iesaldētiem lieliem apgrozāmajiem līdzekļiem un lieliem krājumiem.

Reputācijas topa uzņēmumu likdivitāte

Jānorāda, ka topa sagatavošanas brīdī neviens no Reputāciju topā iekļuvušajiem uzņēmumiem nav atradies maksātnespējas vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā, tiem nav bijis noteikts tiesiskās aizsardzības process, piedevām TOP 100 uzņēmumi ir sabiedriski aktīvi – aptuveni puse ir Latvijas uzņēmēju organizāciju – Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras tiešie biedri, bet liela daļa pārējo piedalās abu organizāciju aktivitātēs pastarpināti caur savu nozaru asociācijām.

 

* Likviditāte aprēķināta pēc uzņēmumu sniegtās informācijas par 2013.gadu. Atainojumā netiek vērtētas bankas un apdrošināšanas sabiedrības.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas bizness

Autors

Lursoft