Blog

Popularitātei mazinoties, izdzīvojuši vien spēcīgākie kolektīvās iepirkšanās portāli

2016. gada 5. septembris

Pirms sešiem gadiem augustā darbu Latvijā uzsāka kolektīvās iepirkšanās portāls KopāLētāk.lv, kas solīja pircējiem vēl nebijušu iepirkšanās pieredzi, ļaujot iegādāties dažādas preces un pakalpojumus ar ievērojamām atlaidēm. Pamanot celmlauža KopāLētāk.lv panākumus, arī citi apņēmīgi steidzās veidot līdzīgus piedāvājumus, kā rezultātā drīz vien kolektīvo iepirkšanās portālu skaits auga gluži kā sēnes pēc lietus.

Jau pēc gada Latvijā darbojās aptuveni 20 – 30 kolektīvās iepirkšanās portāli, taču, kā savulaik norādīja tolaik populārā portāla CityLife.lv valdes loceklis Māris Strods, tikai daži no kolektīvās iepirkšanās portāliem ir ilgtspējīgi, jo pieredze liecina, ka mazie portāli nespēj izdzīvot, jo tie nesaprot, cik liels darbs jāiegulda biznesā – pārdošanā, mārketingā, klientu servisā. „Diemžēl daudzi portāli kolektīvās iepirkšanās jomu uztver kā īstermiņa peļņas iespēju, neieguldot pienācīgu darbu ilgtspējīgā attīstībā,” atzinis M. Strods. Un, kā liecina līdz šim piedzīvotais, uzņēmējam bijusi taisnība, jo, izmēģinājuši laimi un neguvuši cerēto peļņu, drīz vien daļa no kolektīvās iepirkšanās portāliem likvidēti un aizmirsti. Savukārt tādi kolektīvās iepirkšanās smagsvari kā Cherry.lv un CityLife.lv 2012.gadā paziņoja par apvienošanos, taču neveiksmīgu galu piedzīvojusi arī šī sadarbība.

Analizējot Cherry Media pārskatus, redzams, ka, neskatoties uz apgrozījumu, kas 2013.gadā, gadu pēc Cherry.lv un CityLife.lv apvienošanas, pat ievērojami pārsniedzis 2 milj.EUR robežu, visus gadus uzņēmums strādājis ar zaudējumiem. Pēdējā pieejamajā gada pārskatā uzņēmuma vadība norāda, ka, neskatoties uz negatīvo finanšu rezultātu, tā ir pārliecināta, ka 2014.gada zaudējumus varēs segt no turpmāko periodu peļņas, piedevām, 2015.gada septembrī uzņēmums saņēmis finanšu atbalsta vēstuli no Cherry Media OU.

Cherry Media finanšu rādītāji

Šā gada maijā uzņēmums paziņojis par savas darbības izbeigšanu, aiz sevis atstājot neapmierinātus klientus, kuri nav saņēmuši iegādāto preci, un niknus sadarbībus partnerus, ar kuriem Cherry Media nav norēķinājusies par klientu iegādātajiem pakalpojumiem.

Tiesa, fakts, ka daži no senākajiem kolektīvās iepirkšanās portāliem savu darbību izbeiguši, nav bijis kavēklis apņēmīgajiem, kuri nolēmuši izmēģināt savu laimi tagad. Tā, piemēram, vien pirms gada, 2015.gada augustā, reģistrēts SIA KUMI, kas portālā www.kumi.lv piedāvā kolektīvi iegādāties gan ceļojumus, gan dažādas preces un pakalpojumus. Pirmajos darbības mēnešos SIA KUMI pamanījies apgrozīt 15,63 tūkst.EUR un gadu noslēgt ar 448 eiro peļņu.

Kādreizējais SIA Cherry Media valdes loceklis Māris Strods savulaik atzinis, ka, pēc viņa domām, konkurētspējīgākie kolektīvās iepirkšanās portāli Latvijā ir CityLife.lv, Cherry.lv un arī Zizu, kas ir krievu KupiKupon.ru meitas uzņēmums Latvijā. Ja par pirmo divu iepirkšanās portālu likteni visiem zināms, tad Zizu.lv, aiz kura stāv Kiprā reģistrētajam Kupikupon Global Limited piederošais SIA KupiKupon Baltics, aizvien sekmīgi turpina pastāvēt.

Lursoft apkopotie dati rāda, ka 2015.gads bijis pirmais, kad SIA KupiKupon Baltics strādājis ar pozitīvu rezultātu, gadu noslēdzot ar 20,63 tūkst.EUR peļņu. Apgrozījuma ziņā visveiksmīgākais zizu.lv bijis 2012.gads, kad uzņēmums palielinājis apgrozījumu līdz 782 tūkst.EUR. Tiesa, turpmākajos gados piedzīvots apgrozījuma samazinājums, visstraujākajam kritumam sekojot 2014.gadā, kad uzņēmuma apgrozījums samazinājies par 33,91%, savukārt pērn apgrozījuma kritumu veidojuši 4,50%.

Zizu.lv finanšu rādītāji

Vēl viens kolektīvās iepirkšanās portālu jomas spēlētājs ir prieks.lv, kurš, kā liecina mājas lapā publicētā informācija, darbojas ar nosaukumu SIA Prieks Tūre. Prieks.lv lapā lielākoties tiek tirgotas paša uzņēmuma organizētās ekskursiju tūres, taču starp ceļojumu piedāvājumiem atrodami arī skaistumkopšanas pakalpojumi, dažādas sadzīves preces ar atlaidēm u.tml. Tiesa, neskatoties uz šo faktu, SIA Prieks Tūre savā iesniegtajā gada pārskatā par 2015.gadu norāda, ka visi uzņēmuma ienākumi gūti tikai no tūrisma pakalpojumu sniegšanas, lai gan gada pārskatā kā viena no darbības jomām norādīta arī mazumtirdzniecība interneta veikalos.  Pērn gan SIA Prieks Tūre piedzīvojusi ievērojamu apgrozījuma kritumu, tam samazinoties no 905,53 tūkst.EUR 2014.gadā līdz 307,72 tūkst.EUR 2015.gadā. Piedevām, pagājušais gads, pretstatā 2014.gada 894,25 tūkst.EUR peļņai, noslēgts ar 116,37 tūkst.EUR zaudējumiem.

Savulaik, 1997.gadā, SIA Prieks Tūre reģistrēta ar nosaukumu SIA Auto Prieks un vēl 2014.gadā, kad uzņēmuma nosaukums nomainīts uz tagadējo SIA Prieks Tūre, piekto daļu no kopējā apgrozījuma veidojusi autovadītāju apmācība.

Stabils un ilglaicīgs nozares spēlētājs ir SIA Draugiem paspārnē esošais PērkamKopā.lv. No SIA Draugiem gada pārskatos ietvertās informācijas izriet, ka portāla ieņēmumi līdz pat 2014.gadam palielinājušies, vien pērn piedzīvojot 11,03% kritumu, tiesa, grūti spriest par kolektīvās iepirkšanās portāla rentabilitāti, jo nav pieejama informācija par izdevumu daļu, kas attiecināma tieši uz PērkamKopā.lv. TNS savulaik veiktajā pētījumā atklājies, ka tieši PērkamKopa.lv, vadoties no dienas vidējās autoditorijas, ir populārākais kolektīvās iepirkšanās portāls, otrajā vietā aiz sevis atstājot Zizu.lv. Nenoliedzami, PērkamKopā.lv ilgdzīvotāja titulu palīdzējis izpelnīties pašmāju sociālais tīkls draugiem.lv, ar kura palīdzību kolektīvās iepirkšanās portālam izdevies sekmīgi piesaistīt savu auditoriju.

PērkamKopā.lv ieņēmumi

Pētot, kāds liktenis piemeklējis kolektīvās iepirkšanās portālu pionieri Latvijā KopāLētāk.lv, sludinājumu portālā PardodBiznesu.lv atrodams pirms diviem gadiem publicēts sludinājums, kurā par 7,2 tūkst.EUR tiek piedāvāts iegādāties portālu KopāLētāk.lv. Pārdošanas cenā pircējam tiek piedāvāts interneta domēns, mājaslapas kods, klientu datu bāzes un sociālo tīklu konti. Tiesa, patlaban, apmeklējot KopāLētāk.lv, jau ilgstoši apmeklētājiem tiek rādīts paziņojums „Saitā notiek uzlabošanas darbi, sekojiet līdzi sociālajos tīklos un uz drīzu tikšanos mūsu jaunatklāšanā!”, savukārt sociālajos tīklos portāls pēdējo ierakstu publicējis šī gada februārī. SIA Modern Fashion Group, kas norādīts kā portāla īpašnieks, iesniegtais pārskats liecina, ka aizvadītajā gadā uzņēmums nav veicis saimniecisko darbību un tā zaudējumi bijuši 56 eiro. Uzņēmuma īpašnieks Aldis Kaļiņins norādījis, ka 2016.gadā iecerēts apgrozījumu un pakalpojumu apjomu palielināt. Tiesa, šādu mērķi uzņēmējs izvirzījis jau kopš 2011.gada, kad dibināts uzņēmums.

Jāteic, ka šo gadu laikā cerīgi darbu uzsākuši vēl vairāki citi kolektīvās iepirkšanās portāli, taču to liktenis, samazinoties šādu iepirkšanās portālu popularitātei, neieguldot pietiekamus līdzekļus mārketinga aktivitātēs un neinvestējot idejas attīstībā, ir piemeklējis sliktākais scenārijas, un tie pārtraukuši darbu. Tā, piemēram, superakcijas.lv, kas savulaik izcēlās ar pamanāmām aktivitātēm sociālajos tīklos, bigo.lv u.c.

Autors

Lursoft

Komentāri

Nav pievienots neviens komentārs.

*