Lursoft news

Mazumtirdzniecības līderi apgroza 70% no nozares kopējā apgrozījuma

2015. gada 13. aprīlis

Viens procents lielāko mazumtirdzniecības uzņēmumu rada teju 70% no nozares kopējā apgrozījuma un ar darba vietām nodrošina 40% no sfērā strādājošajiem darbiniekiem, liecina Lursoft veiktais pētījums. Jānorāda, ka 40% no nozares līderiem pieder ārvalstniekiem, kamēr mazākie nozares spēlētāji, kuri lielākoties strādā ar zaudējumiem, ārvalstu kapitālu piesaistījuši vien 7% gadījumu.

To, ka mazumtirdzniecības nozarē iekarot augstas pozīcijas un nokļūt līderu vidū ir sarežģīti, liecina kaut vai fakts, ka vadošo uzņēmumu TOP 10 sarakstā ik gadu dominē vieni un tie paši vārdi, gadu gaitā vien pamainoties savstarpēji ar pozīcijām. Lursoft pētījuma ietvaros centies noskaidrot, cik lielu daļu no kopējā tirgus apgrozījuma un peļņas veido 1% lielāko mazumtirdzniecības uzņēmumu un cik labas sekmes uzrāda nozares spēlētāji, kuru apgrozījums bijis zemāks nekā ceturtdaļai lielāko nozares spēlētāju.

Mazo tirgotāju apgrozījums kāpj ievērojami lēnāk nekā nozares līderiem

Lursoft apkopotie dati rāda, ka 70% no mazumtirdzniecības nozares kopējā apgrozījuma ik gadu veido TOP 1% lielākie nozares spēlētāji, kuru priekšgalā jau ilgstoši atrodas tādi smagsvari, kā SIA RIMI LATVIA, SIA MAXIMA Latvija, SIA DEPO DIY, SIA LENOKA. Analizējot apgrozījuma dinamiku kopš 2009.gada, uzskatāmi redzams, ka nozares TOP 1% līderiem izdevies arī visstraujāk palielināt savu kopējo apgrozījumu. Pēc Lursoft aprēķiniem, mazumtirdzniecības jomas TOP 1% lielākie uzņēmumi pēdējo piecu gadu laikā kopējo apgrozījumu audzējuši par 51,52%, kamēr uzņēmumi, kuri nozarē ierindojas TOP 2-25% pozīcijā, apgrozījumu kāpinājuši par 34,92%. To, ka mazākajiem tirgotājiem nākas grūtāk izcīnīt savu vietu zem saules, pierāda arī fakts, ka piecu gadu laikā to apgrozījums kāpis vien par 8,9%, kas ir ievērojami lēnāk nekā vadošajiem nozares spēlētājiem.

Mazumtirdzniecības nozares līderpozīcijas jau vairākus gadus ieņem SIA MAXIMA Latvija un SIA RIMI LATVIA, kas ar savām veikalu ķēdēm ik gadu uzrāda aizvien jaunus apgrozījuma rekordus. Tā, piemēram, SIA MAXIMA Latvija apgrozījums pēdējo piecu gadu laikā audzis par 19,20%, bet SIA RIMI LATVIA apgrozījuma pieaugums veidojis 16,85%.

Līdztekus lielajiem nozares spēlētājiem, kuru vārdi komentārus vairs neprasa, labu sniegumu uzrāda arī mazie mazumirgotāji, kuri pēdējo gadu laikā ievērojami spējuši palielināt savu apgrozījumu. Piemēram, 2008.gadā dibinātā SIA Mālkalni 7, kas ar darba vietām 2013.gadā nodrošināja 19 strādājošos, trīs gadu laikā apgrozījumu kāpinājusi vairāk nekā 400 reižu, aizpagājušajā gadā apgrozot 967,667 tūkst.EUR, savukārt pārtikas mazumtirgotāja SIA MY WAY apgrozījums kopš 2011.gada audzis vairāk nekā 170 reižu, 2013.gadā sasniedzot 654,838 tūkst.EUR.

Autors

Lursoft