Blog

Aiva Vīksna: “Nepieciešams radīt pasākumu kopumu, kas mudinātu un motivētu sievietes iet biznesā”

2015. gada 13. marts

Aiva VīksnaIepazīstoties ar pētījuma rezultātiem par sieviešu iesaisti uzņēmējdarbībā, biedrības Līdere valdes priekšsēdētāja Aiva Vīksna norāda, ka pārsteigumu šie dati nerada. „Sievietes iet biznesā mazāk un to var just, taču patlaban tendence nav dramatiska,” piebilst A. Vīksna. Uzņēmēja skaidro, ka viens no iemesliem, kādēļ sievietes biznesā iesaistās retāk, saistīts ar sieviešu vēlmi izglītoties un laiku veltīt ģimenei, bērniem, kas īpaši vērojams sievietēm vecumā līdz 30 gadiem. Otrs no iemesliem ir nedrošība un risku uzņemšanās, jo intuitīvi uzņēmējdarbības vide liekas pārāk nestabila, mainīga, un sieviete vairāk izvēlas veidot biznesu brīdī, kad valda stabilitāte. Kā trešo iemeslu iemeslu tam, ka sievietes uzņēmējdarbībā iesaistās mazāk, Aiva Vīksna min arī ekonomiski aktīvo sieviešu došanos ārpus Latvijas, veidojot savus uzņēmumus tur.

Pētījums parāda tendenci, ka sievietes vecumā pāri 50 gadiem ieņem vadītājas amatus biežāk. Kā norāda biedrības Līdere vadītāja, tam ir loģisks izskaidrojums, jo sievietei šajā vecumā ir gan dzīves pieredze, gan zināšanas, gan būtisks faktors – bērni ir pieauguši, tādēļ sieviete var vairāk laika un enerģijas veltīt darbam, savukārt sieviešu vadīto uzņēmumu zemos peļņas rādītājus uzņēmēja skaidro ar sieviešu darbību nozarēs, kurām nav lielākie peļņas potenciāli, piemēram, tirdzniecība, grāmatvedība, konsultācijas.

Aiva Vīksna, iepazīstoties ar Lursoft veiktā pētījuma rezultātiem, secina, ka nepieciešams radīt pasākumu kopumu, kas mudinātu un motivētu sievietes iet biznesā, piebilstot, ka, acīmredzot, būs jāatgriežas pie kādreizējās pozitīvas pieredzes par finanšu atbalstu sievietēm, kuras dibina savus uzņēmumus.

Autors

Lursoft